|
|
Új EU Abroncsjelölési szabályozás |
|
EU Abroncsjelölés |
|
|
Új EU abroncsjelölési szabályozás |
Az Európai Parlament és a Tanács 1222/2009/EK rendelete alapján, minden 2012 júniusa után gyártott és az EU területén belül értékesített gumiabroncs* esetén 2012. novembertől az értékesítés helyén vagy magán a gumiabroncson címkét kell elhelyezni. Balra láthatja az új EU abroncscímke mintáját. Ez nagyon hasonlít a háztartási gépeken, például mosó- vagy mosogatógépeken széles körben használt címkékhez. * A rendelet hatálya alá tartoznak a személygépjárművek, kishaszongépjárműveket és nagy teherautók abroncsai. Hatályba lépés dátuma:
A gumiabroncsok címkézéséről szóló, új 1222/2009/EK rendelet 2012. november 1-én lép hatályba. Célkitűzés: nagyobb biztonság, kisebb mértékű környezetszennyezés
Az Európai Unió növelni kívánja a közúti közlekedés biztonságát, valamint gazdasági és környezetvédelmi hatékonyságát. Az új címkézési rendszer hozzájárul majd a biztonságos alacsonyabb külső gördülési zajjal rendelkező és az üzemanyag-fogyasztás csökkentését lehetővé tevő gumiabroncsok népszerűsítéséhez. Tartalom: három tesztelt kritérium
A jogszabályban előírt új címkézés az alábbi elemeket tartalmazza majd: Enerkgiahatékonysági besorolás az üzemanyagfogyasztásra hatással lévő gördülési ellenállás alapján. Besorolás a nedves úton történő fékezés alapján. Besorolás a külső gördülési zaj alapján. Ugyanakkor minimális minőségi szintek lesznek meghatárova, vagy fokozatosan magasabb szintre emelve. A felhasználók számára kínált előnyök:
A gyártók termékei általános teljesítményének javulása a felhasználók által elvárt területeken: biztonság és gazdasági hatékonyság. Még világosabb, objektívebb és átlátható információk a három figyelembe vett kritériumra vonatkozóan. |
1. Üzemanyag fogyasztás és CO2 kibocsátás |
A gumiabroncs energiahatékonysága (üzemanyag fogyasztása és CO2-kibocsátása) a gördülési ellenálláson alapul. Ez a jármű mozgásához szükséges energia egyharmadát vagy az elfogyasztott üzemanyag egynegyedét teszi ki. Az európai rendelet keretében kalibrált gördülő gépeken végzett mérésekre kerül majd sor. A meghatározott kategória kilogramm/tonna (kg/t) értékben megadott együtthatónak fog megfelelni. A kategóriák "A"-tól (legfeljebb 4 kg/t) egészen az "F"-ig (több mint 8 kg/t, azaz a kezdeti együttható kétszerese) fognak terjedni. A "G" kategória nem lesz alkalmazva.
|
2. Fékezés nedves úton |
A nedves úton végzett féktesztek keretében a gumiabroncs lassulási teljesítményét mérik 60 és 20 km/h között, vészfékezést végrehajtva. Az adatok gyűjtése olyan tesztpályákon történik, amelyeket előzetesen vízzel lepermeteztek, 0,5-2 mm-es vastagságú vízréteget kialakítva. A környezeti hőmérséklet, valamint az út hőmérséklete 5 és 35 0C között változhat. A pálya jellemzői (burkolat típusa, egyenetlenség, az asztalt súrlódási együtthatója stb.) szintén eltérő lehet a jogalkotó által ajánlott határokon belül. A tesztekhez felhasznált járművek lehetnek önálló tehergépjárművek, amelyek a tesztelt típusba tartozó négy gumiabronccsal vannak felszerelve, vagy speciálisan kialakított tesztjáművek (analitikus vontatott kocsik) A kategóriák "A"-tól "F"-ig terjednek majd. "G" kategória nem lesz. |
3. Gördülési zaj |
A gördülési zaj (külső zaj) figyelembe vételének célja a zajszennyezés mérése, amely tényező a közlekedés környezti hatásának részét képezi. A mérés során a jármű kikapcsolt gyújtás mellett elhalad egy hangrögzítő rendszer előtt. Így a gumiabroncsok gördülési zaja decibelben rögzíthető. Az európai rendelet figyelembe veszi a vezetés közben keletkező zaj decibelszámát, valamint annak viszonát a jövőbeni határértékhez, amely 2012 és 2016 között lép majd hatályba (661/2009/EK rendelet). A három fekete ív a leggyengébb teljesítményt jelöli. A gumiabroncs által kibocsátott zaj a jövőbeni szabványban meghatározott érték felett, de a jelenleg engedélyezett maximum alatt van. A két fekete ív azt jelzi, hogy a gumiabroncs által kibocsátott zaj összhangban van a jövőben alkalmazandó határértékkel. Az egy fekete ív azt jelzi, hogy a zajszint legalább 3 decibellel a jövőbeni, jogszabályban meghatározott határérték alatt van. |
|
|
|
|
|